Istoria sumbră a Pumpkin Spice Latte. Ce conține băutura virală la nivel global

|Andreea Nicole |
Istoria sumbră a Pumpkin Spice Latte. Ce conține băutura virală la nivel global

Istoria sumbră a Pumpkin Spice Latte. sursa foto freepik

Istoria sumbră a Pumpkin Spice Latte. Ce conține băutura virală la nivel global? Aroma de scorțișoară și nucșoară evocă nostalgii dulci de toamnă în Statele Unite. Dar povestea reală din spatele condimentului „pumpkin spice” este mult mai picantă – și cu o istorie controversată.

Înainte să guste vreodată un pumpkin spice latte, autoarea articolului s-a îndrăgostit de mixul aromat de toamnă. Ca studentă la Londra, simțea că începe adevărata toamnă abia atunci când colega americană gătea cina de Thanksgiving, umplând bucătăria cu miros de nucșoară, ghimbir, scorțișoară și cuișoare. Preparatul preferat? Plăcinta de dovleac – un desert dulce și reconfortant.

De la condiment pentru plăcintă la simbol național

De atunci, pumpkin spice s-a transformat dintr-un simplu condiment într-un fenomen cultural. Americanii cheltuiesc anual 500 de milioane de dolari pe produse cu aromă de pumpkin spice, iar piața este estimată să se dubleze până în 2035.

„Îl știam doar ca ingredient pentru plăcinta de dovleac, pe care o făceam o dată pe an de Thanksgiving”, spune cercetătoarea culinară Jessica Gavin.

Totul s-a schimbat la începutul anilor 2000, când Starbucks a lansat celebrul Pumpkin Spice Latte.

Istoria sumbră a Pumpkin Spice Latte

Povestea reală din spatele condimentului „pumpkin spice” este mult mai picantă – și cu o istorie controversată. sursa foto freepik
Povestea reală din spatele condimentului „pumpkin spice” este mult mai picantă – și cu o istorie controversată. sursa foto freepik

Debutul PSL în 2003 este considerat momentul decisiv care a transformat condimentul într-un adevărat simbol al toamnei americane. Dar cum a devenit pumpkin spice sinonim cu cultura americană, când toate condimentele din compoziție provin din Asia?

Legătura condimentelor cu colonialismul

Pentru a înțelege povestea, trebuie să ne întoarcem în insulele unde creșteau condimentele considerate aurul gastronomiei.

Nucșoara: genocid în Insulele Banda (Indonezia)

În 1621, olandezii au masacrat aproape întreaga populație Bandaneză pentru a obține monopolul asupra nucșoarei, vândută în Europa la prețuri uriașe.

Scorțișoara din Sri Lanka

Portughezii, olandezii și englezii au forțat populația locală să recolteze scorțișoara în condiții brutale. Cei care refuzau erau torturați.

Cuișoarele din Insulele Ambon

Și acestea erau controlate de aceeași putere colonială olandeză.

Ghimbirul în Caraibe

Plantat în secolul al XVII-lea, a fost cultivat pe plantații care depindeau de munca sclavilor.

Condimentele, asociate cu sărbătorile americane

În Europa, aceste mirodenii exotice erau folosite în preparate festive precum prăjituri, carne și deserturi de Crăciun. Coloniștii europeni au dus aceste tradiții în America de Nord, unde combinațiile de condimente au rămas populare în perioada sărbătorilor.

În 1796, prima carte de bucate americană, American Cookery, includea deja nucșoară, ghimbir și allspice în rețeta de plăcintă de dovleac. În secolul al XIX-lea, companii precum McCormick au început să vândă amestecuri pre-fabricate de pumpkin spice.

În 1863, Lincoln a declarat Thanksgiving sărbătoare națională, consolidând astfel tradiția plăcintei cu dovleac.

Pumpkin Spice Latte: băutura care a cucerit America

Americanii cheltuiesc anual 500 de milioane de dolari pe produse cu aromă de pumpkin spice, sursa foto freepik
Americanii cheltuiesc anual 500 de milioane de dolari pe produse cu aromă de pumpkin spice, sursa foto freepik

Lansat în 2003 de Starbucks, Pumpkin Spice Latte a devenit rapid o băutură iconică:

  • espresso + lapte
  • sirop cu aromă de pumpkin spice (ulterior, piure de dovleac)
  • frișcă și topping de condimente

De ce funcționează atât de bine?

Explică Helen Chun, profesor de marketing global:

„Pumpkin spice funcționează pentru că are gustul unei emoții.”

Valorifică senzații precum:

  • căldură
  • confort
  • nostalgie
  • ritual de toamnă

Disponibilitatea limitată crește și mai mult dorința consumatorilor.

Efecte chimice ale condimentelor

  • cinnamaldehida (scorțișoară)
  • gingerol (ghimbir)
  • eugenol (cuișoare)

Acestea activează receptorii de căldură TRPV1, generând o senzație reconfortantă – amplificată în combinație cu lapte și grăsimi.

În 2025, Starbucks a lansat PSL pe 26 august, ceea ce a dus la o creștere cu 27% a numărului de clienți, potrivit BBC.

Pumpkin spice: fenomen cultural și controversă

Nu toți americanii iubesc această băutură. Anthony Bourdain spunea că ar vrea să vadă pumpkin spice „înecat în propriul sânge”. În online, obsesia pentru PSL a fost ridiculizată ca „basic”.

În 2015, mișcarea #decolonizepumpkinspice a readus în discuție originile coloniale ale condimentelor și privilegiile din spatele accesului la acestea.

O piață în expansiune și produse neașteptate

Coloniștii europeni au dus aceste tradiții în America de Nord, unde combinațiile de condimente au rămas populare în perioada sărbătorilor. sursa foto freepik
Coloniștii europeni au dus aceste tradiții în America de Nord, unde combinațiile de condimente au rămas populare în perioada sărbătorilor. sursa foto freepik

Astăzi, pumpkin spice apare în:

  • brânză tartinabilă The Laughing Cow
  • hummus Trader Joe’s
  • vin Chardonnay
  • gogoși, biscuiți, cereale, lumânări
  • chiar saci de gunoi aromatizați

În restaurante, lanțuri precum McDonald’s, Dunkin’ sau Krispy Kreme lansează anual băuturi sezoniere cu această aromă. Consultanta în tendințe culinare Suzy Badaracco spune:

„Pumpkin spice a devenit parte din peisajul gusturilor americane.”

De ce rămâne pumpkin spice un simbol american unic

În timp ce branduri din Japonia sau India adoptă aroma în produse proprii, pumpkin spice rămâne predominant american datorită rădăcinilor sale în:

  • tradițiile Native American legate de dovleac
  • cultura Thanksgiving
  • nostalgia toamnei

„Mirosul de scorțișoară și nucșoară readuce instantaneu senzații de căldură și apropiere”, spune Jessica Gavin.

Badaracco concluzionează:

„Pumpkin spice arată modul în care americanii transformă incertitudinea în confort: prin căldură, ritual și repetiție.”

Citește și: Ciocolata Dubai, matcha și quinoa: Partea întunecată a tendințelor alimentare

Distribuie articolul pe: