Skip to main content

Orice sportiv de performanta si orice persoana interesata de un stil de viata sanatos stie ca secretul unui corp de invidiat sta in eliminarea dulciurilor si carbohidratilor si in aportul de proteine necesare organismului, toate combinate cu cat mai multa miscare fizica. Insa, conform lui Brandan Braizer, atlet de performanta si participant la Ironman, proteinele vegetale sunt mult mai sanatoase decat cele animale.

Proteinele reprezinta o clasa de nutrienti extrem de importanta pentru orice individ, in special pentru sportivi. Proteinele ajung in organism, sunt transformate in amoniacizi cu ajutorul sucurilor gastrice si au rol impaortant pentru:
- Intra in componenta structurala majora a celulelor corpului;
- Sunt utilizati in procesele de crestere, reparare si mentinere a tesuturilor organismului (in cazul de fata tesutul muscular);
- Stau la baza producerii hemoglobinei, enzimelor si hormonilor;
- Formeaza anticorpi ajutand la sanatatea sistemului imunitar;
- Furnizeaza energie.
Diferenta este ca proteinele vegetale nu mai sunt supuse procesului de digestie pentru a fi transformate in aminoacizi, ci o salata cu frunze verzi aduce direct aceste elemente organismului.
 
Surse de proteine vegetale.
 
Cele mai bune surse de proteine vegetale sunt semintele, nucile, fasolea, nautul, lintea, orezul integral, ciupercile, quinoa, algele, fructele de goji si legumele cu frunze verzi.
Orezul integral, de exemplu este o sursa bogata nu numai de proteine, ci si de fibre, iar in combinatie cu semintele de in, canepa, susan, duvleac sau floarea soarelui, rezultatele sunt foarte bune, deoarece aceste alimente se completeaza perfect in privinta aportului de aminoacizi.
Semintele de floarea soarelui pot fi consumate si ca atare si sub forma de pudra proteica din care se pot prepara shake-uri.
De doua ori mai multe proteine de cat orezul, se regasesc in semintele de quinoa, iar germenii de linte, naut sau grau sunt mult mai bogati in proteine decat plantele adulte.
Despre soia se spune ca este o planta extrem de bogata in proteine si ca reprezinta inlocuitorul perfect al carnii, insa, acea soia nemodificata genetic este destul de greu de gasit.
Astfel, se recomanda consumul cat mai des de alge, in special pentru vegetarieni, iar la aceasta categorie intra cu brio chlorella si spirulina, doua alge marine cu un continut extrem de mare de proteine. 
Suplimentele proteice sub forma de pudra, tablete sau batoane pentru gustare reprezinta o alternativa ieala pentru a spori cantitatea de proteine pe care o consumi zilnic.