Skip to main content

Un somn linistit si odihnitor este  ceea ce fiecare dintre noi avem nevoie la sfarsitul unei zile lungi si solicitante. Cu atat mai mult cu cat urmam un program de dieta sau facem tot posibilul pentru a avea un stil de viata sanatos. Una dintre principalele reguli ale unei diete reusite este sa-i asiguri organismului cele 8 ore de somn pe zi. Dar cum sa faci asta daca suferi de insomni sau ai un somn agitat pe timpul noptii.

 
Cercetatorii au stabilit ca anumite alimente te pot ajuta sa te odihnesti mai bine, sa ai un somn linistit si sa visezi frumos si neintrerupt, in timp ce altele pot provoca exact contrariul.
Iata mai jos o lista cu aceste alimente si efectele pe care le pot avea asupra somnului, urmand ca selectia sa o faci tu si sa alegi ceea ce ti se potriveste cel mai bine.

Alege alimente bogate in triptofan
 
Cu totii am auzit ca un pahar cu lapte caldut are abilitati magice de a te trimite in lumea viselor, dar stii oare de ce? Produsele lactate contin triptofan, un aminoacid ce ajuta la instalarea rapida a somnului. Alte alimente bogate in triptofan sunt nucile, semintele, bananele, mierea si ouale.

Rasfata-ti poftele de carbohidrati
 
Alimentele bogate in carbohidrati au capacitatea de a completa actiunea lactatelor prin asimilarea rapida a triptofanului in sange. Asadar, o gustare ce va contine carbohidrati reprezinta alegerea ideala pentru un somn linistit. Insa fii foarte atenta la aceasta alegere, deoarece carbohidratii mai au si un defect: ajuta la depunerea kilogramelor nedorite. Un bol de lapte cu putine cereale, un iaurt cu un biscuite din faina integrala sau o felie de paine integrala cu putina branza ar putea rezolva problema gustarii de dinainte de culcare.
In nici un caz nu opta pentru mancaruri de tipul fast food, chiar daca sunt bogate in carbohidrati deoarece alimentele grele, bogate in grasimi precum cartofii prajiti sau burgerii, consumate inainte de culcare iti vor activa digestia si chiar nu vei putea dormi bine.
 
Ia o gustare inainte de culcare
 
Daca suferi de insomnie si cei mai mari specialisti recomanda o gustare inainte de culcare. Insa, mare atentie! Asta nu inseamna sa mananci pana nu mai poti ci sa te limitezi la cea mai mica gustare posibila. Altfel risti sa te ingrasi si, mult mai rau, sa nu poti dormi deloc deoarece o cantitate mare de mancare in stomac va activa sistemul tau digestiv care ar trebui sa functioneze la minim pe timpul somnului.

Evita burgerii sau cartofii prajiti
 
In nici un caz nu opta pentru mancaruri de tipul fast food inainte de culcare, chiar daca sunt bogate in carbohidrati deoarece alimentele grele, bogate in grasimi precum cartofii prajiti sau burgerii iti vor activa digestia si chiar nu vei putea dormi bine. Mai mult, iti vor furniza numeroase calorii pe care nu mai ai cum sa le arzi.

Atentie la cafeina ascunsa in alte alimente
 
Nu e de mitrare ca o ceasca de cafea inainte de culcare poate provoca unele tulburari de somn deoarece cafeina este o subtanta energizanta ce are ca efect mentinerea organismului treaz si activ. Fii foarte atenta si la sursele de cafeina ce se ascund in alte alimente precum coca cola, ciocolata sau ceai verde. Pentru un somn linistit ar fi bine sa nu consumi cafea cu minim 6 ore inainte de culcare, sau, daca nu te poti abtine alege varianta din cicoare.
 
Medicamentele pot contine cafeina
 
Unele medicamente precum analgezicele, pastilele anti raceala, diureticele sau pastilele de slabit contin cafeina. Acestea sau alte medicamente pot contine tot atata cofeina cat o ceasca de cafea, motiv pentru care, daca suferi de insomni si stii ca ai luat pastile, verifca eticheta acestora ca sa stii daca ele sunt sursa disconfortului tau.
 
Sari peste paharul de alcool de dinainte de culcare
 
Un pahar de alcool inainte de culcare poate avea mai multe efecte: te poate ajuta sa adormi mai repede, dar, in acelasi timp poate fi responsabil pentru un somn nelinistit, agitat, cu multe episoade de trezire, dureri de cap, transpiratie nosturna sau cosmaruri. Daca iti place sa te relaxezi cu un pahar de vin inainte de culcare, fii atenta ca la fiecare pahar de alcool consumat sa bei si unul de apa pentru a dilua efectul alcoolului din sange. Specialistii sunt de parere ca pentru a avea un somn linistitor ar fi bine ca ultimul pahar de alcool sa fie consumat cu minim 6 ore inainte de culcare.
 
Cat mai putine proteine inainte de culcare
 
Proteinele reprezinta o parte importanta a dietei noastre zilnice, insa e de preferat sa fie consumate in timpul zilei. Nu consuma alimente bogate in proteine inainte de culcare deoarece acestea se digera mult mai lent si cu siguranta iti vor afecta somnul.
 
Redu consumul de lichide inainte de culcare
 
Este foarte important sa ne mentinem hidratati, iar cei 2 litri de apa pe zi ar trebui sa fie obligatorii pentru toata lumea. Dar daca nu ai baut toata ziua apa, nu incerca sa recuperezi inainte de culcare. Consumul de apa inainte de somn te va face sa te trezesti de multe ori in timpul noptii pentru a merge la toaleta, ceea ce nu cred ca-ti doresti
 
Si inca un sfat: O tigara relaxanta inainte de culcare ar putea sa aiba exact efectul advers. Nicotina are cam acelasi efect cu cofeina si in loc sa te relaxezi s-ar putea ca mai tare sa te agiti si sa nu poti dormi bine.