Skip to main content

Apetitul este cel care ne indeamna sa cautam mancare. Ce bine ar fi daca ar fi atat de simplu. Oamenii nu mananca doar atunci cand le este foame, uneori nu se pot opri din mancat nici atunci cand se simt satui. Atunci ce genereaza apetitul saumai bine spus, ce ne indeamna sa mancam prea mult? Exista cativa factori psihologici, printre care si hormonii care isi pun amprenta asupra apetitului nostru nesfarsit. Insa, ceea ce mananci si cum mananci poate afecta cantiotatea pe care o mananci. Iata cateva ajustari pe care le poti face pentru a preveni supra alimentarea si chiar pentru a te bucura mai mult de mancare.


Fii atenta la volumul de mancare
 
Avem tendinta sa mancam aceeasi cantitate de mancare, indiferent de numarul de calorii pe care il contine fiecare aliment.  Prin urmare, unele diete de slabire recomanda sa consumam o cantitate mai mare de alimente sarace in calorii, in loc sa alegem o cantitate mai mica din unele mancaruri bogate in calorii. Asta inseamna sa alegem acele alimente bogate in apa si fibre. Pentru a-ti controla apetitul mananca mai multe fructe, legume, supe si cereale integrale.
 
Consuma proteine

 
Grasimile, carbohidratii si proteinele pot avea efecte diferite asupra satietatii. Exista studii care demonstreaza ca alimentele bogate in proteine sunt mult mai satioase decat cele bogate in carbohidrati, cu mici variatii de la o persoana la alta. Pentru asta asigura-te ca mananci zilnic alimente sanatoase bogate in proteine precum nuci, fasole, linte si peste.

Trebuie sa-ti satisfaci poftele
 
Majoritatea oamenilor considera ca alimentele bogate in grasimi si zahar sunt mult mai gustoase si satisfacatoare. Zaharul si grasimile activeaza ”sistemul de recompensa” al corpului (care elibereaza chimicale in sistemul nervos, chimicale relationate cu placerea) si toceste raspunsul normal al organismului sa semnalele de satietate, ajungand astfel sa mancam mai mult. Sfatul specialistilor este sa nuti refuzi toate placerile culinare. Ai voie din cand in cand sa gusti, dar doar sa gusti, nu sa mananci pana te saturi.
 
Fii atenta la portii
 
Stii termenul ”a lins farfuria”?Multi dintre noi asa mancam, pana terminam tot din farfurie. Intr-un experiment efectuat la Cornell University, persoanele care mancau dintr-un bol de supa care se reumplea automata fara ca ei sa stie, au consumat cu 73 % mai multa mancare fara sa se simta satuli. De aceea este bine sa ne alegem portii mici si de fiecare data sa mai lasam ceva in farfurie.

Limiteaza factorii disturbatori
 
Mancatul in fata televizorului, in fata computerului sau in timp ce faci alte treburi, te vor face sa consumi mai multe alimente. Atunci cand esti distrasa nu iti vei da seamaa cat mamanci si de cele mai multe ori vei ajunge sa mananci prea mult.
 
Limiteaza variantele de mancare
 
Cu cat ai o varietate mai mare de alimente de unde poti alege, cu atat vei manca mai mult. Mananca doar un fel de mancare si vei vedea ca te vei satura mult mai repede. Daca dupa ce ai terminat vei vrea sa mai gusti un aliment, apetitul va reveni si cu siguranta in stomacul tau va mai aparea loc si pentru desert.
O dieta variata este importanta, insa a avea prea multe optiuni la o singura masa te va indemna sa mananci prea mult. Si, incearca sa alegi fructele la desert.
 
Mananca constient
 
Oamenii mananca de multe ori din multe alte motive in afara de foame. Manaca pentru ca sunt stresati, deprimati, suparati, nervosi, singuri sau chiar fericiti si entuziasmati. Si adesea mananca sub presiunea sociala, precum atunci cand se afla la petreceri, in familie sau cand sunt nevoiti sa participe la un pranz de afaceri.
Incearca sa mananci atent sau intuitiv. Alege alimente ce te hranesc, mesteca incet, obtine placere din orice inghititura si mananca doar cand iti este foame.