Skip to main content

  Alege sa fii sanatos cu vitamina D3! 

Pe masura ce trece timpul, cercetatorii descopera din ce in ce mai multe lucruri despre corpul nostru si despre felul cum acesta functioneaza. Astfel, s-a studiat efectul pe care il are vitamina D3 asupra sanatatii noastre si concluziile sunt, din nou, ca apropierea de natura si de ceea ce ne ofera ea, mai mult sau mai putin gratuit, este solutia optima.

Vitamina D3 este unul dintre nutrientii de baza de care corpul nostru are nevoie, si stim ca are legatura in mod direct de expunerea la soare- este gratis si tot ce trebuie sa faci este sa iti expui, macar mainile, gatul si fata, pentru cca 20 minute pe zi, 3-4 zile pe saptamana. Astfel iti faci “plinul” cu vitamina D3 pentru cca 20 de zile.

Cu ajutorul razelor UVB, al colesterolului si al unei enzime, D3 este produsa in ficat, si tot acolo este stocata pentru a fi eliberata in organism atunci cand acesta are nevoie.  

Atentie! Daca stai mai mult la soare, excesul de D3 produs se dezactiveaza si se elimina in mod natural. Dar daca stai prea mult la soare si iti arzi pielea (pe termen lung, se degenereaza celulele ADN, ceea ce poate duce la boli destul de grave).

Alte surse de vit d3 sunt luate din alimentatie: fructele de sezon parguite la soare, legumele cu frunze verzi si cruciferele, produsele apicole, dar si ouale, uleiul de peste si pestele, ficatul de animale.

Si aici, este ideal ca fructele si legumele sa fie cat mai naturale, iar produsele de origine animala sa aiba valoare biologica cat mai mare (de exemplu pui de tara, peste oceanic mic etc), iar balanta sa incline cat mai mult spre alimentele neprocesate termic ( temperaturile mari la care se prepara alimentele anuleaza multi dintre nutrienti, si mai ales enzimele, care au un rol extrem de important in digestie).

Sa nu uitam ca expunerea la soare si caldura nu numai ca stimuleaza productia de vitamina D3, dar si pe cea de serotonina si melatonina, doi dintre hormonii fericirii care au rol extrem de important in reducerea stresului, reglarea somnului si al bioritmului, lupta impotriva depresiei etc

 Cu ce ne ajuta vitamina D3?

D3 participa la absorbtia calciului in organism. Doar daca amintim ca oasele si toate celulele noastre au in compozitie calciul ar fi suficient.

D3 creste apoptoza (programarea mortii celulare), reduce metastazele si proliferarea celulelor cancerigene.

D3 scade CRP-ul - proteina activa care este o masura a inflamatiei in corp. Inflamatiile prelungite in corp indica factor de risc pentru boli de inima, diabet si cancer.

Deficienta de D3 in organism duce la:

- rahitism la copii (sistemul osos nu se dezvolta armonios),

- osteomalacia la adulti (subtierea si fragilitatea oaselor, slabirea muschilor de langa oase),

- osteoporoza (miscorarea si decalcifierea masei osoase la varstnici),

- creste susceptibilitatea fata de anumite boli cronice (hipertensiune, tuberculoza, cancer, scleroza multipla, dureri cronice, dereglari sezoniere, peridontoza, probleme cognitive, pierderi de memorie, confuzii, boli autoimmune etc). Exista asocieri intre nivelul scazut de vit D3 si boala Parkinson.

Deficitul de D3 din organism poate fi rezultatul lipsei expunerii la soare dar si al unor dereglari in procesul de absorbtie al acestui nutrient in tractul gastro-intestinal sau al unor deficiente corporale (culoarea pielii sau obezitatea) si foarte rar a unor boli ereditare.

Este important sa nu confundam vitamina D3= colecalcifelorul, cu vitamina D2= ergocalciferolul, care se gaseste in lapte si alte alimente, dar mai ales in diferitele suplimente alimentare, si care nu are nici o legatura cu beneficiile lui D3 pentru organismul nostru.

Vorbind de suplimente: e adevarat ca iarna, in lipsa soarelui binefacator, suntem nevoiti, si ar trebui sa avem in vedere, sa luam suplimente de D3. Cand alegeti, cititi cu atentie prospectul, aveti grija ca suplimentul sa fie green (adica din surse naturale) si cat mai eco (adica din mediu nepoluat), sa fie D3 si nu D2, si doza sa fie adaptata necesitatilor. Vitaminele sub forma lichida sunt cel mai usor de asimilat, desi au un pret mai ridicat.

Pentru un adult necesarul zilnic este de 400 u.i. pe zi, insa studiile au aratat ca ingerarea unor doze mai mari ( de ex 2000 ui sau chiar mai mult) fac diferenta in prevenirea sau tratarea inflamatiilor din corp (adica sursa tuturor bolilor din organism). Totusi, supradoza de D3 poate duce la hipercalcemie, hipertensiune, anorexie, ameteli, sete crescuta, slabiciune, nervozitate, insuficienta renala etc. Consultati un medic inainte de a lua doze mai mari!

In concluzie mai bine alegi varianta cea mai sigura si mai ieftina: stai la soare!!!! Aici excesul se degradeaza si se elimina si nu are efecte secundare! Si bineinteles, alimentatia bogata in legume si fructe proaspete.

Nu uita: toate celulele corpului nostru sunt construite din aceleasi elemente pe care le gasim in alimente. Esti ceea ce mananci! Mananci alimente fara valoare nutritionala (alimente superprocesate si fara valoare biologica)- cu asta se vor hrani celulele tale!

Alege sa fii sanatos!